نکاتی مهم درباره جرم جعل برای جلوگیری از وقوع آن

برای مقابله با جرم جعل و جلوگیری از وقوع آن باید به نکات مهمی توجه داشت.

 جعل یکی از انواع جرائمی است که توسط کلاهبرداران انجام می‌شود بر اساس قانون فردی که مرتکب جرم جعل می‌شود باید مجازات قانونی را طی کند، اما همین جرم جعل نکاتی دارد که باید به آن توجه کرد.

بر اساس قانون تهیه سربرگ ادارات طبق آرا دیوان جعل نیست همچنین جعل نوار کاست یا سی دی و ویدئو یا ماشین الات و بسته بندی دور کالا‌ها هم جعل نیست.

جعل روی شناسنامه، گذرنامه یا گواهینامه که به علت منقضی شدن تاریخ اعتبار دیگر معتبر نداشته باشد جرم جعل نیست.

هرگاه فردی در یک نوشته چندین خط یا کلمات را به هر نحوی جعل کند فقط مرتکب یک جعل خواهد بود و نباید سراغ تعدد مادی و معنوی رفت.

البته یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که ثبت نکردن اقلامی در دفاتر محاسبات دولتی و برداشت از آن‌ها طبق رویه قضایی اختلاس به شمار می‌آید و از مصادیق جرم جعل نیست.

صدور چک از حساب دیگری بدون شبیه سازی از مصادیق کلاهبردای است و در صورت شبیه سازی از مصادیق جعل و استفاده از سند سفید خواهد بود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که بدانیم طلبکاری که پس از دریافت طلب خود سند حاکی از بدهی را در مقابل او پاره مى کند و بعدا قطعات پاره شده را بهم مى‌چسباند و مبلغ آن را مطالبه مى‌کند عملش جعل نیست بلکه شروع به کلاهبرداری محسوب می‌شود.

علاوه بر نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که حک نام کشور روی اجناس یا مصنوعات بافتنی یا تغییر ارقام و مشخصات وسایط نقلیه موتور جعل نیست.

تغییر و تبدیل نمره و تجدید نظر در اوراق تصحیح شده بدون دستور مقام صلاحیت دار از مصادیق جعل است.