چه کسانی ممنوع الخروج می شوند؟

قانون برای مقابله با بسیاری از مجرمان ممنوع الخروجی را وضع کرده که بر اساس آن ۵ گروه ممنوع الخروج می‌شوند

قانون برای مقابله با بسیاری از مجرمان ممنوع الخروجی را وضع کرده که بر اساس آن ۵ گروه ممنوع الخروج می‌شوند.

چه کسانی ممنوع الخروج می‌شوند؟یکی از راه‌های بازدارنده قانون که برای مقابله با متخلفان تدوین شده، ممنوع الخروج کردن آن‌ها است.

مطابق قانون، ممنوع الخروجی ۵ علت دارد و تنها پنج گروه هستند که نمی‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند و مطابق قانون به آن‌ها ممنوع الخروج گفته می‌شود.

دسته اول کسانی هستند که بدهکاری قطعی مالیاتی دارند اگر سازمان امور مالیاتی تشخیص دهد که فردی بدهی کلان مالیاتی دارد اجازه خروج از کشور را از وی سلب می‌کند.

دسته دوم بدهکارانی هستند که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجراییه در اجرای ثبت سازمان اسناد و املاک بدهی شان محرز شده این دسته از افراد هم نمی‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند.

اما دسته سوم افرادی هستند که در خارج از ایران به علت تکدی‌گری، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری یا هر عنوان مجرمانه دیگری دارای سوء شهرت باشند.

دسته چهارم کسانی هستند که مسافرت آن‌ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد و کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قضایی حق خروج از کشور را ندارند هم ممنوع الخروج هستند.

اما دسته پنجم افرادی هستند که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگر مانند پدر یا شوهر محول شده باشد این دسته از افراد هم نمی‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران