کدام تخلیه موجب توقیف خودرو می شود ؟

قانونگذار می‌‌تواند در صورت بروز برخی از تخلفات، خودرو و موتورسیکلت فرد خاطی را توقیف کند

قانونگذار می‌‌تواند در صورت بروز برخی از تخلفات، خودرو و موتورسیکلت فرد خاطی را توقیف کند.

کدام تخلفات موجب توقیف خودرو می‌شود؟ همه ما با توقیف خودرو‌ها آشنا هستیم و شاید برای برخی از ما هم پیش آمده باشد که خودرویمان توسط مأموران توقیف شده باشد، اما جای سئوال است که در چه صورت و با انجام چه تخلفاتی وسیله نقلیه توقیف خواهد شد.

قانونگذار در قوانین خود به صورت شفاف درباره مواردی که منجر به توقیف خودرو می‌شود صحبت کرده است. هرگاه بر اثر تصادفی که منجر به جراحت یا فوت یک نفر شود و برای پلیس مشخص شود که علت تصادف وسیله نقلیه بوده قانونگذار خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند، همچنین اگر جریمه یا خلافی خودرو به یک میلیون تومان یا بیشتر از آن برسد قانونگذار خودروی فرد خاطی را توقیف می‌کند.

یکی از عوامل دیگری که سبب توقیف وسیله نقلیه می‌شود همراه نداشتن مدارک اصلی خودرو است، علاوه بر آن رانندگی بدون گواهینامه هم منجر به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شود.

اما گاهی اوقات انجام دو تخلف همزمان هم باعث توقیف وسیله نقلیه می‌شود و علاوه بر خودرو مأموران راهنمایی و رانندگی ممکن است موتورسیکلت را هم توقیف کنند.

انجام حرکات نمایشی مانند تک چرخ زدن، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در مسیر‌های دو طرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت به صورت مارپیچ، توقف در محل پارک ممنوع به شرط حضور نداشتن راننده، توقف داخل پیاده رو از جمله مواردی هستند که ارتکاب همزمان دو مورد از آن‌ها سبب توقیف وسیله نقلیه می‌شود.

اگر راننده موتورسیکلت در پیاده‌رو و در جهت مخالف مسیر مجاز حرکت کند و با موتور خود اقدام به انجام حرکات نمایشی و مارپیچ کند وسیله نقلیه او توقیف خواهد شد.

علاوه بر آن ایجاد صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت نه تنها سبب توقیف وسیله نقلیه می‌شود، بلکه ممکن است منجر به توقیف گواهینامه هم شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران