دانستنی های حقوقی

هر دادنامه قبل از ابلاغ باید دارای مشخصات و ویژگی‌هایی باشد که در ماده 59 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بیان شده است

شرایط شکلی دادنامه در دیوان عدالت اداری

هر دادنامه قبل از ابلاغ باید دارای مشخصات و ویژگی‌هایی باشد که در ماده 59 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بیان شده است.

ماده‌ 59 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 مقرر کرده است که دادنامه باید حاوی تاریخ، شماره‌ دادنامه و شماره پرونده؛ مرجع رسیدگی، نام و نام خانوادگی رییس یا دادرس شعبه؛ مشخصات شاکی و وکیل یا قائم‌مقام و نماینده‌ قانونی او با قید اقامتگاه و مشخصات طرف شکایت و وکیل یا نماینده‌ قانونی او با قید اقامتگاه؛ موضوع شکایت و خواسته؛ گردش کار؛ رای با ذکر جهات، دلایل، مستندات، اصول و مواد قانونی و امضای رییس یا دادرس علی‌البدل و مهر شعبه باشد. ذکر این نکته ضروری است که اگرچه دیوان عدالت اداری در این مقوله تنها به صورت شکلی رسیدگی می‌کند اما این نوع رسیدگی به معنای تطبیق عملکرد مرجع طرف شکایت با مقررات شکلی همچون آیین دادرسی نیست بلکه حوزه‌ عملکرد دیوان عدالت اداری وسیع‌تر از این خصیصه بوده و شامل تطبیق با تمامی قوانین و مقررات مربوطه خواهد بود.

همچنین بر اساس تبصره‌ ماده‌ 11 قانون فعلی تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، پس از صدور حکم از شعب دیوان عدالت اداری مراجع طرف شکایت ضمن اجرای رای دیوان، مکلف به رعایت مفاد آن در تصمیمات و اقدامات بعدی خود هستند و این نکته یکی از نکات حائز اهمیت است که در مرحله تقنین توسط قانونگذار مدنظر قرار گرفته است.

 گردش کار

گردش کار باید متضمن خلاصه‌ شکایت و دفاع طرف شکایت، تحقیقات انجام‌شده و اشاره به نظریه‌ مشاور، در صورتی که طبق ماده‌ 7 این قانون، پرونده به مشاور ارجاع شده باشد و نیز تصریح به اعلام ختم رسیدگی باشد.

امضای رییس یا دادرس علی‌البدل و مهر شعبه

قضات صادرکننده‌ رای ضمن اینکه دارای مسئولیت قانونی در بخش ماهوی آرا از حیث استناد، استدلال و جهات مخلف مرتبط با صدور رای هستند، در مورد انسجام دادنامه‌های صادره با رعایت جهات فوق مسئولیت دارند بنابر این قضات مذکور باید در هر مورد از وجود تمامی شرایط مربوطه در دادنامه‌هایی که مسئولیت امضای آن را به عهده دارند اطمینان حاصل کنند همچنین مدیران دفاتر و کارمندان دفتری مربوطه نیز عهده‌دار مسئولیت در این مورد در حیطه‌ وظایف محوله خود خواهند بود. پس از آن که دادنامه مورد صدور قرار گرفت، بعد از ثبت، صرفاً پنج روز برای ارسال به واحد ابلاغ در نظر گرفته شده است. ماده‌ 61 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در این خصوص چنین مقرر داشته است که دادنامه پس از صدور، ثبت می‌شود و رونوشت آن ظرف پنج روز برای ابلاغ ارسال می‌شود. بنابراین دفاتر شعب نمی‌توانند نسخه اصلی رای را که امضای قضات ذیل آن قرار گرفته است، در اختیار اصحاب پرونده قرار دهند و صرفا ابلاغ رونوشت دادنامه‌ صادره در این خصوص به طرفین پرونده، مجاز شناخته شده است.

منبع : روزنامه حمایت