مرجع صالح رسیدگی در شکایت از شهرداری تحت عنوان تخریب

مرجع صالح رسیدگی در شکایت از شهرداری تحت عنوان تخریب

آیا رسیدگی به دعاوی و شکایت علیه شهرداری یا شهردار یا پرسنل آن تحت عنوان تخریب، ورود خسارات، تصرف زمین و غیره (جهت تشخیص و ثبوت تخلف از قوانین یا عدم تخلف از قوانین) ابتداً در صلاحیت دیوان عدالت اداری است یا با مراجع قضایی دیگری است؟

شکایات و دعاوی علیه شهرداری یا شهردار و پرسنل و مأموران شهرداری تحت عنوان تخریب یا تصرف عدوانی یا مطالبه خسارات ناشی از تخریب یا تجاوز، در دادگاه‌‌های عمومی قابل رسیدگی است و تشخیص و ثبوت تخلف از قوانین یا عدم تخلف از قوانین توسط قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، به عمل خواهد آمد و مراجعه ابتدایی به دیوان عدالت اداری ضرورتی ندارد مگر اینکه متضرر یا ذی‌نفع قصد ابطال مصوبه شهرداری را داشته باشد.

یک فرد نظامی مرتکب جرم شده و سپس از خدمت اخراج می‌شود. دادگاه بدون آنکه از موضوع اخراج متهم، از خدمت اطلاع داشته باشند، مشارالیه را به تنزیل یک درجه بدل از حبس محکوم می‌کند و پرونده به شعبه اجرای احکام ارسال می‌شود  و اجرای احکام دستور اجرای حکم (اعمال تنزیل درجه) را به یگان صادر کرده و یگان در پاسخ اعلام کرده محکوم‌علیه از خدمت اخراج شده است. حال با عنایت به اینکه حکم محکومیت قابلیت اجرا ندارد، اجرای احکام در قبال این رأی چه تصمیمی باید اتخاذ کند؟

در فرض مطروحه با توجه به قطعی بودن رأی، موجب قانونی برای صدور حکم به مجازات دیگر وجود ندارد و با منتفی شدن اجرای رأی، پرونده باید بایگانی شود. ضمناً ماده 638 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 در خصوص مورد، تعیین تکلیف کرده است.

حکمی بر خلع ید علیه شخصی صادر و پس از طی مراحل تجدیدنظر قطعی شده و بر مبنای آن اجراییه بر خلع‌ید متصرف صادر و عملیات اجرایی شروع شده است. در حین عملیات اجرایی، ‌متصرف موفق به دریافت سند مالکیت مورد دعوی از طریق بنیاد مسکن شده است. چنانچه متصرف سند مالکیت خود را ارایه دهد، تکلیف عملیات اجرایی چه خواهد شد؟

اگر حکم قطعی بر خلع‌ید از ملکی، علیه متصرف آن صادر شود و عملایت اجرایی هم شروع شده باشد، صرف ارایه سند مالکیت آن ملک از طرف محکوم‌علیه، مانع ادامه عملیات اجرایی نیست مگر آنکه به موجب حکم محکمه، علمیات اجرایی متوقف و حکم صادره قبلی ملغی شود.

منبع : روزنامه حمایت