آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

17/5/1395 هـ52422ت/58117شماره

وزارت امور خارجه ـ سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسههای 1395/4/20 و 1395/5/13 به پیشنهاد شماره 123638 مورخ 1394/6/18 سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (سابق) و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (68 (قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380 ـ آییننامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب کرد:

آییننامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

ماده1ـ وزارت امورخارجه و نمایندگیهای استانی آن در داخل کشور و نمایندگیهای سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها میباشد٬ طبق این آییننامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند. مدارک صادره و یا اسناد تصدیق شده باید در دفاتر مخصوص و یا در نرمافزار رایانهای مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات و موارد ایمنی و حفاظتی امکانپذیر باشد.

ماده2ـ نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (1 (و (2 (و (3 (پیوست این آییننامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است٬ تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده٬ روی اصل سند و یا مدرک٬ نقش تمبر میشود. در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد٬ میتوان از تأییدیه رایانهای استفاده نمود٬ اسناد و مدارک بدون نقش تمبر و یا بدون تأییدیه رایانهای فاقد اعتبار خواهد بود.

تبصره ـ وزارت امورخارجه موظف است از اتباع خارجه که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند در قبال صدور انواع روادید٬ بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانهداری کل کشور) واریز نماید. بهای انواع روادید و معافیتهای آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بینالمللی٬ روابط فی ما بین دو کشور٬ رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد توسط وزارت امورخارجه تعیین میشود.

ماده3ـ صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد. نام٬ نام خانوادگی٬ سمت٬ امضای کارمند رسمی و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک٬ سند یا ورقه درج شود.

ماده4ـ مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بینالمللی معتبر تسعیر٬ محاسبه و وصول میشود.

ماده5 ـ تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آییننامه به سایر ارزها٬ تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ میشود.

ماده6 ـ تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات منوط به تصدیق نمایندگیهای سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور میباشد باید ظرف پنج روز انجام شود.

ماده7ـ در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال٬ یک ماه یا یک سال تمام محسوب میشود.

ماده8 ـ اگر در یک صفحه٬ اسناد مختلفی درج شده باشد٬ از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.

ماده9ـ اسناد٬ مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف میباشند و حسب مورد تصدیق٬ تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام میشود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشتها (یا تصاویری) که بایگانی خواهد شد و یا مدارک صادره با مرکب قرمز و با عبارت: «به استناد بند.... ماده (9 (آییننامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد» و همچنین درستون مبلغ در نرمافزار مربوط عبارت (رایگان) درج میگردد:

الف ـ تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد.

مانند در راه ماندگان٬ بازداشتشدگان٬ زندانیان٬ اخراجشدگان و موارد مشابه.

تبصره ـ اصل یا رونوشت مصدق مدارک موید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رییس نمایندگی بر روی آن درج شده است باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی نگهداری شود.

ب ـ تصدیق اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.

پ ـ تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.

ت ـ تأیید ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

ث ـ تصدیق اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدایی به این مراکز.

ج ـ تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهرهمند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل.

چ ـ تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

ح ـ تصدیق اسنادی که به موجب پیمانهای بینالمللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

خ ـ تصدیق اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا نمایندگیهای سیاسی٬ کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور رسیده و تعرفه آن دریافت شده است.

د ـ تصدیق امضا (ذیل وکالتنامه یا رضایتنامه) مامورین رسمی ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی و به تشخیص رییس نمایندگی.

ماده10ـ هرگاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و نقش تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذینفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

الف ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد٬ مراتب کتبًا به وی اخطار و در صورت تعمد٬ با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

ب ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد٬ ضمن اخطار کتبی به متخلف٬ مابهالتفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (49 (قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذینفع مسترد میگردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.

پ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر و یا در تأییدیه رایانهای درج و یا به بخش ذیربط کمتر اعلام نماید مطابق قوانین و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

ماده11ـ در ترجمه مدارک٬ هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر به طور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت میشود.

ماده12ـ تعرفه تأیید کلیه نسخههای اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد (10 (%مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.

ماده13ـ هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید٬ وزارت امورخارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.

ماده14ـ دستورالعملهای مورد نیاز درخصوص چگونگی اجرای این آییننامه در صورت لزوم توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده 15 ـ تصویبنامه شماره 141699/ت34405هـ مورخ 1386/9/4 با اصلاحات بعدی لغو میشود.

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : روزنامه رسمی