جایگاه آیین دادرسی کیفری در قانون

حقوق به حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می‌شود و حقوق جزا یکی از شاخه‌های حق عمومی می‌باشد که به حقوق ماهوی و حقوق شکلی تقسیم می‌شود آئین دادرسی کیفری جز حقوق شکلی از شاخه حقوق جزا می‌باشد

 حقوق به حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می‌شود و حقوق جزا یکی از شاخه‌های حق عمومی می‌باشد که به حقوق ماهوی و حقوق شکلی تقسیم می‌شود. آئین دادرسی کیفری جز حقوق شکلی از شاخه حقوق جزا می‌باشد.

 برای انجام مراحل قضایی از ابتدا تا انتها باید قوانین و روش‌هایی باشد که بتوان در آن مسیر حرکت کرد و دچار هرج و مرج نشد.

این قوانین و مقررات شامل کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رای، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضائی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه‌دیده و جامعه است.

در ماده یک قانون آیین دادرسی کیفری این گونه آمده است: آیین دادرسی کیفری مجموعه مقررات و قواعدی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رأی، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضائی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزهدیده و جامعه وضع می‌شود.

در ارتباط با این ماده باید توجه داشت:

مرحله کشف جرم: این مرحله بر عهده ضابطین دادگستری است.

تحقیقات مقدماتی مجموعه اقداماتی است که برای کشف جرم و حفظ آثار و ادله وقوع آن و تعقیب متهم از بدو پیگرد قانونی تا تسلیم به مرجع قضایی صورت می‌گیرد.

منبع : خبرگزاری میزان