آموزش 80 هزار ضابط قضایی برای اجرای قانون آیین دادرسی کیفری

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه از آموزش 80 هزار ضابط قضایی در راستای اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید خبر داد

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه از آموزش 80 هزار ضابط قضایی در راستای اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی در مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشکده علوم قضایی در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: پذیرفته‌شدگان آزمون 94 تا پایان بهار 95 به گزینش معرفی می‌شوند.

وی درباره جذب اختصاصی قضات نیز، گفت: کسانی که تمایل داشته باشند و حائز شرایط باشند آبان ماه می‌توانند با مراجعه به سایت معاونت منابع انسانی ثبت‌نام کنند تا برای مصاحبه دعوت شوند.

به گزارش فارس، معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه در پاسخ به اینکه آیا 5 هزار پست خالی در دستگاه قضا مربوط به پست‌های قضایی است، ادامه داد: این تعداد صرفا مربوط به پست‌های قضایی است اما در بخش اداری هم، 40 تا 50 درصد پست‌های اداری مصوب بلاتصدی است.

وی تصریح کرد: قرار بود در طول برنامه پنجم سالانه 10 درصد از این پست‌ها پر شوند اما به دلیل کمبود اعتبارات دولتی در جذب این افراد محدودیت داریم.

امینی افزود: معاونت منابع‌انسانی در راستای آموزش و براساس نیازسنجی‌هایی که برگرفته از آرای قضایی و نیاز دادگستری‌هاست مخصوصا در محورهای قوانین جدید مواد آموزشی را استخراج کرده و در قالب جلسات نقد رای را به دادگستری‌ها ارجاع می‌دهد.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه، اظهارکرد: این معاونت اخیراً طرحی را اجرا کرده که وقت بسیار زیادی را از این معاونت گرفته است. این طرح مربوط به آموزش گسترده ضابطان است که در این طرح حدود 80 هزار ضابط قضایی حضور داشتند که در راستای اجرایی شدن آیین دادرسی جدید آموزش دیدند.

 قضاوتِ درست باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

همچنین امینی در این مراسم، گفت: تمام دانشگاه‌ها ارزش و منزلت خاص خود را دارند ولی این دانشگاه به لحاظ تربیت نیرو برای مهمترین دستگاه کشور و والاترین ارزش یعنی عدالت ارزش و اهمیت دیگری دارد، بنابراین حضور در این دانشگاه برای هر کس که اجرای عدالت را می‌خواهد مایه افتخار و مباهات است.

وی افزود: رشد این دانشگاه به رشد ارزش‌های انقلاب منتهی می‌شود لذا ما حضور افراد در این دانشگاه را پاس می‌داریم و با هر امکاناتی باید در خدمت عزیزان باشیم.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه حضور و تحصیل در این دانشگاه را نقطه عطفی در زندگی دانست و گفت:‌ شما عزیزان علاوه بر انتخاب رشته شغل خود را نیز انتخاب کرده‌اید و باید برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کنید.

امینی، ادامه داد: تجربه به من نشان داده است که میزان موفقیت افرادی که قدم در این راه می‌گذراند، بسته به اهمیت آنان در راه هدف است. چنانکه در سه دهه گذشته بسیاری از افرادی که جذب دستگاه قضایی شده‌اند فارغ‌التحصیل همین دانشگاه هستند و می‌توان گفت کسانی که شخصیت خود را با کارشان هماهنگ کرده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

وی نقطه کانونی در شخصیت قاضی را نگرش فرد به مسئولیت خود دانست و گفت: اصلی‌ترین مساله در این حوزه دقیق بودن نگرش به این موضوع است که چه شغلی را انتخاب می‌کنیم چرا که کار قضایی نگرش مخصوص خود را دارد که انسان را در راه و دستیابی به هدف کمک می‌کند.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه، تأکید کرد:‌ روحیات ما از نگرش ما سرچشمه می‌گیرد و این نگرش باعث رفتار و عملکرد افراد خواهد شد.

امینی شغل قضاوت را مهم با منزلت و خطیر دانست و گفت:‌ در تمامی جوامع شغل قضاوت شغل با منزلتی و مورد احترام است چنانچه در جامعه‌ای قضات منزلت بالایی نداشته باشد قطعا آن جامعه دچار آسیب است.

وی شغل قضاوت را امانت دانست و افزود: در این راه نباید به تأمین مالی فکر کنید هر چند در کنار هر شغل تأمین مالی نیز وجود دارد ولی ما باید همواره به فکر عدالت و فرشته عدالت باشیم چرا که قاضی بهتر آن است که قوانین و مقررات را بهتر رعایت کند.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه، گفت: ‌قاضی باید استقلال و عزت خود را حفظ کند و شخصیت سالم داشته باشد که این شخصیت سالم به شکلی است که قاضی باید از داشتن شغل و مأموریت خود آرام و راضی باشد و چنانچه نگرش و انتظارات با شغل متفاوت باشد سوهان روح می‌شود.

وی تأکید کرد: یک قضاوت خوب و در کل قضاوت‌های خوب می‌تواند جامعه را آباد کند و در طرف مقابل یک قضاوت بد خانواده را نابود می‌کند. چنانچه امام صادق (ع) در رابطه با قضاوتی فرمودند با اینگونه قضاوت‌هاست که باران از آسمان نمی‌بارد یعنی از نظر ایشان برکت زمین و آسمان با قضاوت ارتباط دارد.

امینی اظهار کرد: ممکن است ما در اقدامات خود همچون گزینش اشتباه کنیم ولی تصدی منصب قضا شرایطی دارد که تدریجاً‌ باید احراز شود یعنی افرادی که گزینش شده و تاکنون تایید شده‌اند، همچنان تا زمان ابلاغ باید قابلیت داشته باشند.

معاون منابع انسانی قوه‌قضاییه، گفت:‌ شما حتی در هنگام ازدواج نیز باید طوری حرکت کنید که به نگرش و مسیر شما آسیب وارد نشود چرا که گاهی همسر فرد را به زیاده‌طلبی وا می‌دارد که این موضوع می‌تواند به شغل و نگرش آسیب بزند.

وی افزود: شغل قضاوت محدودیت‌هایی دارد و خانواده باید این محدودیت‌ها را درک کند و خواسته‌هایی نداشته باشد که به نگرش آسیب بزند. امینی بیان کرد: جامعه‌ای که قضات مناسب و خوبی داشته باشد آسیب‌های اجتماعی آن اجتماع کاهش می‌یابد چرا که منشأ اغلب آسیب‌ها ناعدالتی است و اگر دستگاه قضا درست کار کند آسیب‌ها کمتر می‌شود چرا که خود ناعدالتی و اجرا نکردن حق و عدالت آسیب‌ساز است.

 داوطلبان جذب‌شده کارشناسی ارشد دو رقمی هستند

در ادامه مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشکده علوم قضایی نیز محمد‌جواد شریعت‌باقری، رییس دانشگاه علوم‌قضایی و خدمات اداری در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: برای جذب نخبگان کنکور برنامه‌ریزی یکساله انجام شد؛ چراکه ما در نحوه جذب دانشجو و سیستم کنکور نارسایی‌هایی داشتیم، بنابراین در نحوه پذیرش دانشجو مقررات را بازنگری کردیم.

وی در رابطه با علت جذب نخبگان به این دانشگاه، گفت:‌ از آنجا که اطلاع‌رسانی خوبی انجام شد و دانشجویان به جایگاه این دانشگاه پی‌ بردند و ما با همکاری وزارت علوم و سازمان سنجش توانستیم نحوه اطلاع به دانشجویان از این دانشگاه را بهبود بخشیم، تعداد داوطلب برای حضور در دانشگاه افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم‌قضایی و خدمات اداری بیان کرد: امسال شمار محدودی دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا نیز به‌صورت بورسیه در این دانشگاه پذیرفته شدند و اکنون داوطلبان زیادی در کنکور خواستار حضور در این دانشگاه هستند تا وارد شغل قضاوت شوند.

شریعت‌باقری در خصوص وضعیت جذب دانشجو، گفت: کل دانشجویان جذب‌شده به دانشگاه 203 نفر هستند و معدل رتبه داوطلبان جذب‌شده در کارشناسی 350 است که در این میان 83 نفر رتبه 3 رقمی دارند و رتبه 8 کنکور سراسری نیز جذب این دانشگاه شده است.

وی تصریح کرد: در کارشناسی ارشد پیوسته نیز 52 نفر جذب شدند که همگی رتبه دو رقمی داشتند.

رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری گفت: هر ترم که قانون جدیدی تصویب شود در برنامه آموزشی جای می‌گیرد، بنابراین قانون جدید آیین دادرسی کیفری نیز تدریس شده است، ضمن اینکه ما همواره تلاش می‌کنیم از بهترین اساتید برای تدریس در این دانشگاه انتخاب کنیم.

منبع : روزنامه حمایت