اعسار

برخوردار نبودن از دارایی کافی یا دسترسی نداشتن به آن برای پرداخت هزینه دادرسی یا دیون(بدهکاری) اعسار نامیده می­شود به فردی که این ویژگی را داشته باشد معسر می­گویند طرح دعوی در دادگستری مستلزم پرداخت هزینه­هایی است که قانون مشخص کرده است از جمله هزینه تمبر، دستمزد کارشناس، تحقیقات محلی و مواردی دیگر اما کسانی که توانایی مالی برای احقاق حق خود و طرح دعوی را در دادگاه ندارند می­توانند از قانون اعسار استفاده کنند

برخوردار نبودن از دارایی کافی یا دسترسی نداشتن به آن برای پرداخت هزینه دادرسی یا دیون(بدهکاری) "اعسار" نامیده می­شود. به فردی که این ویژگی را داشته باشد"معسر" می­گویند. طرح دعوی در دادگستری مستلزم پرداخت هزینه­هایی است که قانون مشخص کرده است از جمله هزینه تمبر، دستمزد کارشناس، تحقیقات محلی و مواردی دیگر. اما کسانی که توانایی مالی برای احقاق حق خود و طرح دعوی را در دادگاه ندارند می­توانند از قانون "اعسار" استفاده کنند.

اعسار در محکومیت­های مای و جزایی در صورتی است که به موجب حکم ددگاه حقوقی یا کیفری در امر جزایی شخص به پرداخت وجه، مال یا جزای نقدی در حق دیگری محکوم می­شود. اما توانایی و تمکن پرداخت آن را نداشته باشد. برای اثبات ادعای اعسار مدعی باید حداقل چهار شاهد را به دادگاه معرفی کند. اگر شخصی اعسار خود را در دادگاه اثبات کند می­تواند از مزایای زیر استفاده کند:

1-معافیت از تمام یا قسمتی از هزینه­های دادرسی
2-استفاده از وکیل مجانی
اگر معسر در دعوای مطروحه محکوم له واقع شود(حکم به نفع او صادر گردد) مکلف به پرداخت هزینه دادرسی می­شود


پی نوشت :
www.moshaver129.ir>نویسنده : مرکز 129

منبع : معاونت حقوقی و امور مجلس