فعالیت های هیئت حقوقی فقهی و حقوقی سازمان اوقاف

مشاور عالی نماینده ولی فقیه و رئیس هیأت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه از تدوین کتاب استفتائات مقام معظم رهبری در باب وقف خبر داد

مشاور عالی نماینده ولی فقیه و رئیس هیأت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه از تدوین کتاب استفتائات مقام معظم رهبری در باب وقف خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رازینی همدانی با اشاره به فعالیت‌های اخیر هیئت حقوقی فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: بررسی معضلات و پاسخگویی به سوالات در حوزه مسائل فقهی، احکام شرعی و حقوقی برای اجزاء و رده‌های سازمان اوقاف به عنوان وظیفه اصلی هیئت حقوقی و فقهی بشمار می‌رود.

وی گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی موضوعات، مباحث در جلسه عمومی هیئت فقهی و حقوقی مطرح و نتایج حاصله به نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه می‌شود.

رازینی افزود: گزارش سالیانه عملکرد هیئت نیز از ابتدای شکل‌ گیری هیئت فقهی و حقوقی ارائه شده است که طی سال گذشته 58 موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: هیئت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای تشکیل در نیمه دوم سال 1389 تاکنون توانسته است به بیش از 210 موضوع فقهی و حقوقی رسیدگی و نتایج حاصله را به ریاست سازمان ارائه کند.

به گفته رئیس هیئت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف، تهیه سند وقف و تطبیق آئین نامه معاملات مربوط به موقوفات با موازین شرعی از جمله مهم‌ترین اقدامات این هیئت به شمار می‌رود.

رازینی با تأکید بر این‌که «دستورالعمل‌های فقهی و حقوقی در سازمان اوقاف و امور خیریه، قبل از ابلاغ، با موازین شرعی تطبیق داده می‌شود» خاطرنشان کرد: هیئت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف علاوه بر این، موظف به پاسخگویی به سوالات و ابهامات شرعی رده‌ها و کارکنان سازمان در زمینه وقف است.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف همچنین از پایان مراحل مقدماتی برای چاپ سوم کتاب استفتائات مقام معظم رهبری در باب وقف خبر داد و گفت: کتاب استفتائات رهبری شامل استفتائات جدید و قدیم است که برای چاپ آماده شده و احتمالاً تا یکی دو ماه آینده به شکل و شیوه جدیدی به متقاضیان عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این کتاب، موضوعات به صورت کاربردی تنظیم شده و به راحتی قابل دسترسی و بهره برداری است.

به گفته رازینی، یک سال زمان صرف بررسی و تدوین کتاب استفتائات شده است و پس از رفع اشکالات موجود در 15 فصل منتشر و به علاقه‌مندان و دوستداران ارائه خواهد شد.

رئیس هیئت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان متذکر شد: مجموعه پاسخ‌های داده شده به مسائل و موضوعات اساسی و مهم موقوفات و اوقاف در حوزه فقهی و حقوقی در قالب 250 موضوع جمع‌آوری، مستندسازی و برای چاپ آماده خواهد شد.

منبع : ایسنا