سربازان وظیفه و نظامیان چگونه دوران مجازات خود را می گذرانند؟

نظامیان و سربازان وظیفه که جرمی مرتکب شده باشند می توانند درخواست «حبس با خدمت» دهند

نظامیان و سربازان وظیفه که جرمی مرتکب شده باشند می توانند درخواست «حبس با خدمت» دهند.

 نظامیان در صورت انجام جرم و تخلف بر اساس یک قانون می توانند دوران محکومیت خود را خدمت کنند که به آن حبس با خدمت می گویند. بر اساس این گزارش دستورالعمل حبس با خدمت موضوع تبصره ماده 11 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در 34 ماده و 7 تبصره توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح سالها قبل به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

حبس با خدمت چیست

شاید سئوال این باشد که حبس با خدمت چیست؟ در پاسخ باید گفت که شیوه‌ای از اجرای مجازات حبس است که به‌موجب آن محکوم‌علیه به یگان مربوط یا مراکزی که نیروهای مسلح برای خدمت تعیین می‌کنند معرفی‌شده و پس از انجام خدمت مقرر در بازداشتگاه یگان یا مرکزی که تعیین‌شده نگهداری می‌شود.

جزئیات اجرای حبس با خدمت

این جبس برای تمامی مجرمان نظامی اعم از سربازان و پایوران نیروهای مسلح (پایورانی که امکان خدمت آنان در زمان تحمل حبس با خدمت یا پس‌ازآن وجود داشته باشد) و همچنین محکومانی که مجازات حبس غیر تعلیقی آنان در دادنامه بیش از یک سال نباشد استفاده می شود.

نحوه اعمال حبس با خدمت بدین گونه است که محکوم‌علیه باید درخواست کتبی خود را از طریق مسؤولین زندان یا به هر نحو دیگر به دادستان مجری حکم ارائه نماید و دادستان در صورت موافقت با تقاضای محکوم‌علیه مراتب را به دادگاه صادرکننده حکم قطعی یا دادگاه جانشین پیشنهاد می‌نماید و می‌تواند قبل از اعلام نظر خود به دادگاه، نظر فرمانده مربوط را در مورد تقاضای محکوم‌علیه کسب نماید.

وظیفه فرماندهان در مورد اجرای حبس با خدمت

بر اساس این گزارش پس از تائید درخواست حبس با خدمت فرماندهان وظیفه دارند محکوم‌علیه را فورا به کارگیری کرده و بازداشتگاه یا محل مناسبی جهت نگهداری محکومین حبس با خدمت پس از پایان وقت اداری را تعیین کنند. همچنین اداره بازداشتگاه یا مرکز نگهداری محکومین حبس با خدمت توسط شخص فرمانده یا فردی که از طرف وی تعیین می‌شود با نظارت در این

قانون محکومین حبس با خدمت می‌توانند مانند سایر کارکنان از مرخصی استحقاقی خود وفق مقررات نیروهای مسلح با پیشنهاد فرمانده مربوط و موافقت دادستان مجری حکم استفاده نمایند ولی حق استفاده از مرخصی‌های ذخیره‌شده قبل از اجرای حکم را ندارند. همچنین زوج یا زوجه، پدر و مادر، برادر و خواهر، فرزندان، پدر و مادر همسر محکوم‌علیه مجازند حداقل هفته‌ای یک‌بار با وی ملاقات نمایند.

در این قانون آمده است: چنانچه محکومیت‌های حبس در دادنامه‌های متعدد باشد درصورتی‌که مجموع مجازات حبس آن‌ها بیش از یک سال نباشد حبس با خدمت قابل‌اعمال است و سابقه محکومیت محکوم‌علیه و یا استفاده قبلی وی از مقررات حبس با خدمت مانع اعمال مقررات حبس با خدمت نخواهد بود.

منبع : خبر آن لاین