مقابله با قاچاق دارو ، نیازمند تامین نیازهای داخلی

رییس انجمن داروسازان تهران، عدم تامین داروی مورد نیاز کشور را یکی از عوامل مهم ورود قاچاق دارو و تقلبی آن در کشور دانست و گفت در صورت تامین دارو از شرکت‌های رسمی تولید کننده، واردات مبتنی بر نیازها و توزیع عادلانه آن در سراسر کشور، می‌توان به خودی خود از قاچاق دارو جلوگیری کرد

رییس انجمن داروسازان تهران، عدم تامین داروی مورد نیاز کشور را یکی از عوامل مهم ورود قاچاق دارو و تقلبی آن در کشور دانست و گفت: در صورت تامین دارو از شرکت‌های رسمی تولید کننده، واردات مبتنی بر نیازها و توزیع عادلانه آن در سراسر کشور، می‌توان به خودی خود از قاچاق دارو جلوگیری کرد.

دکتر جلیل سعیدلو با اشاره به اینکه قاچاق دارو در بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای پیشرفته وجود دارد افزود: برخی کمبودهای مقطعی دارو که تحت تاثیر بازار جهانی در کشور وجود دارد، باعث شده که زمینه سودجویی برای برخی افراد جهت ورود داروهای قاچاق و تقلبی به کشور فراهم شود.

سعیدلو با بیان این مطلب که داروهای تقلبی و قاچاق دارو دو مقوله متفاوت است، اظهار کرد: داروهای تقلبی ممکن است از طریق تولید در داخل یا قاچاق وارد بازار هر کشوری شوند که در هر دو صورت مصرف این داروها خطرناک خواهد بود. به طور کلی داروهای قاچاق شده به کشور ممکن است تقلبی نباشد اما به دلیل نبود اطمینان از شیوه نگهداری آنها، احتمال گذشتن تاریخ انقضا و احتمال سوءاستفاده از برند اصلی مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی در خصوص برنامه سازمان غذا و دارو برای مقابله با داروهای تقلبی و قاچاق از طریق برچسب رهگیری و اصالت، گفت: متاسفانه هنوز سیستم نرم افزاری اصالت دارو تکمیل نیست و ممکن است در پاسخ سلامت برخی داروها خطا کند.

رییس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه نمی توان تقاضای دارویی موجود در بازار را نادیده گرفت، افزود: نادیده گرفتن تقاضا می‌تواند موجب رشد تصاعدی تقلب و قاچاق در بازار دارو شود و مردم از مصرف داروهای بدون برچسب اصالت خودداری کنند.

منبع : ایسنا