قضات دادگاه خانواده نمی توانند بدون مطالعه پرونده حکم طلاق دهند

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت قضات دادگاه خانواده دیگر نمی توانند بدون مطالعه پرونده حکم به طلاق دهند

 معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: قضات دادگاه خانواده دیگر نمی توانند بدون مطالعه پرونده حکم به طلاق دهند.

 رواج طلاق در بین خانواده های جوان در سال های اخیر مسئولان نهادهای مختلف را بر آن داشت تا برنامه ها و طرح های مختلفی را برای کنترل و کاهش میزان طلاق در جامعه به کار بگیرند هرچند تداوم و بعضا افزایش آمار طلاق در بین خانواده های جوان نشان می دهد دستگاه های مربوطه در این زمینه از موفقیت چندانی برخوردار نبوده اند؛ تا جایی که براساس آخرین آمار، حدود 50 درصد طلاق ها در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک رخ می دهد.

طرح حمایت از خانواده پایدار یکی از طرح هایی بود که از سوی معاونت فرهنگی قوه قضاییه و به منظور ارائه مشاوره به زوج های در شرف طلاق اجرا شد و اجرای آزمایشی این طرح در استان خراسان رضوی، کاهش 45 درصدی طلاق بین خانواده های متقاضی جدایی را به دنبال داشت.

تمرکز اصلی مسئولان اجرای این طرح، ارائه خدمات مشاوره ای به زوجین برای منصرف کردن آنها از طلاق و بازگشت به زندگی مشترک بود اما بخشی از آمار طلاق در کشور به ویژه طلاق توافقی، به عملکرد قضات دادگاه های خانواده باز می گشت؛ جایی که مشاهده می شد برخی قضات به راحتی و بدون کمترین مطالعه روی پرونده های طلاق توافقی، حکم طلاق را صادر می کردند.

حجت الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در گفت وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا در راستای اجرای برنامه های کاهش طلاق، به عملکرد قضات در این زمینه و صدور راحت احکام طلاق توافقی توسط برخی قضات نظارت دارید اظهار داشت: این کار در قانون قدیم توسط برخی قضات انجام می شد اما در قانون جدید دیگر نمی توان چنین کاری انجام داد.

وی ادامه داد: زوجینی که درخواست طلاق دارند باید حتما به مراکز مشاوره معرفی و ارجاع شوند، مراحل مشاوره طی شود، مشاوران مربوطه رأی به عدم سازش طرفین دهند،بعد از آن قاضی تصمیم نهایی را بگیرد.

صادقی با بیان اینکه در واقع کار سختگیرانه تر شده است و امیدواریم به زودی این قانون اجرا شود، گفت: یکی دیگر از اقدامات در این زمینه، الزامی شدن حضور قاضی مشاور زن در دادگاه های خانواده است که آنها باید ابتدا نظر خود را اعلام کنند و قاضی نمی تواند به راحتی نظر آنها را رد کند و اگر هم واقعا بنای رد نظر قاضی زن را دارد، باید با استدلال کامل این کار را انجام دهد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه درباره اینکه با این اوصاف، بازهم قضات می توانند با این توجیه که مشاوران و قاضی زن، نظرشان را داده اند، از مطالعه پرونده صرفنظر کنند وحکم به طلاق دهند خاطرنشان کرد: خیر اینگونه نیست؛ قاضی اصلی باید در کنار نظرات کارشناسی مشاوران و قاضی زن، خودش هم اصل پرونده را مطالعه کند و دیگر نمی تواند بدون خواندن پرونده حکم به طلاق بدهد.

منبع : تسنیم