واریز سالانه هزار میلیارد ز سوی سازمان ثبت به خزانه کاهش 20 میلیونی مراجعات مردم

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت سالانه بیش از هزار میلیارد از درامدهای سازمان ثبت به خزانه واریز میشود که 42 درصد ان با سازمان هلال احمر و 8 درصد به شهرداری ها میرسد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سالانه بیش از هزار میلیارد از درامدهای سازمان ثبت به خزانه واریز میشود که 42 درصد ان با سازمان هلال احمر و 8 درصد به شهرداری ها میرسد.

 احمد تویسرکانی در ادامه صحبت‌های خود در برنامه شب آفتابی در خصوص برخورد با مفاسد اداری گفت: من معتقدم که اگر مردم را وادار کنیم که برای دریافت خدمات به صورت مداوم به کارمندان مراجعه کنند خود این امر تولید فساد می‌کند.

وی افزود: اگر شما امروز برای انجام یک کاری به اداره‌ای مراجعه کنید و کارتان پیش نرود دنبال دلال یا واسطه می‌‌گردید. ما باید راه ارتکاب فساد را ببندیم و منشأ ناسلامتی اداری را شناسایی کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما در شیوه ثبت شرکت‌ها و ثبت املاک بازخوانی عظیمی انجام داده‌ایم. پیش از این در دفاتر اسناد رسمی برای ثبت هر سندی هر دفترخانه‌ای یک نوع ادبیات را برای ثبت سند انتخاب می‌کرد اما الان فرم را از سیستم مرکزی می‌گیرند و تنها جاهای خالی را پر می‌کنند.

تویسرکانی یکی دیگر از مشکلاتی که قبلاً وجود داشت را جعل هویت عنوان کرد و گفت: امروز تمام سیستم‌‌های ما مجهز شده و اگر اسم فرد را ببریم تمام هویت و عکس او مشخص می‌شود و همین امر جلوی بسیاری از جعل اسناد را گرفته ضمن اینکه بسیاری از اسناد جعلی نیز کشف شده است.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم در همه بخش‌ها سلامت اداری محقق شود باید بازنگری داشته بایم.

معاون قوه قضاییه در ادامه در خصوص طرح کاداستر و تعریف کاداستر در کشور گفت: کاداستر نوعی حدنگاری است به عبارتی در سیستم کاداستر عکس‌های هوایی تبدیل به عکس‌های کاداستری می‌شود و نقشه‌های مهم و شفافی را ارائه می‌دهد که حدود مالکیت‌ها در آن مشخص شده است.

وی افزود: امروز که ملک ارزش زیادی پیدا کرده باید کاداستر به صورت جامع انجام شود.

تویسرکانی ادامه داد: در سال 51 در قانون ثبت اسناد و املاک کشور کاداستر مکلف به اجرا شد و از سال 73 تا سال 88 کار کاداستر 40درصد عرصه شهرها انجام شد و تا سال 90 ما توانستیم حدود 50 درصد به آن اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز اسناد مالکیت در محدوده شهرها و روستاها را در قالب کاداستر صادر می‌کنیم، گفت: بسیاری از اسناد مالکیت دفترچه‌ای تبدیل به اسناد کاداستری تک‌برگی شده که نقشه ملکی در آن مشخص است که می‌تواند از جعل، دخل و تصرف و صدور سند معارض جلوگیری کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأکید براینکه افرادی که سند قدیمی دارند باید سند خود را به تک برگی تغییر دهند، گفت: قانون جامع کاداستر در حال حاضر در دستور کار مجلس است هفته گذشته آخرین ایرادات شورای نگهبان رفع شده و ما امیدواریم در نهایت این طرح به تأیید شورا برسد.

تویسرکانی خاطرنشان کرد: ما سالانه بیش از هزار میلیارد از محل درآمدهای خود را به خزانه واریز می‌کنیم که 42 درصدآن به هلال‌احمر و 8 درصد آن به شهرداری‌ها می‌رسد در حالی که ما معتقدیم باید بخشی از این مبلغ صرف اصلاح زیرساخت‌های سازمان ثبت و املاک کشور شود.

معاون قوه قضاییه در پایان با اشاره به اینکه ما توانستیم در سال گذشته 20 میلیون از مراجعات را کاهش دهیم، گفت: ما همچنین در سازمان مالیکت معنوی مورد تأیید کارشناسان و اعضای این سازمان قرار بگیریم.

منبع : خبرگزاری فارس