احمدی نیاز مطلوب است نمایندگان مجلس ، حقوقدان باشند

یک حقوقدان گفت با بررسی برخی از قوانین مشاهده می‌کنیم ایراداتی در قوانین وجود دارد این حاکی از این است که تخصص لازم برای این امر در مجلس وجود نداشته‌؛ لذا نمایندگان مجلس باید به مباحث حقوقی آشنا باشند

یک حقوقدان گفت: با بررسی برخی از قوانین مشاهده می‌کنیم ایراداتی در قوانین وجود دارد. این حاکی از این است که تخصص لازم برای این امر در مجلس وجود نداشته‌؛ لذا نمایندگان مجلس باید به مباحث حقوقی آشنا باشند.

حسین احمدی‌نیاز، گفت: طبق قانون اساسی، وظیفه اصلی قوه مقننه قانونگذاری و نظارت بر امور است؛ بدین معنی که قانون‌گذای و نظارت جزء وظایف اصلی یک نماینده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام حقوقی ما، نظام حقوق نوشته است، ادامه داد: یکی از خصایص اصلی نظام حقوق نوشته این است که باید قوانین کارآمد، به‌روز و فاقد هرگونه ابهام، ایهام و مشکلی باشد. قانون خوب قانونی است که فارغ از این معضلات باشد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که نسبت به یک موضوع قوانین مختلفی وجود دارد. در واقع این تراکم و تعدد قانون نسبت به یک موضوع شأن قوانین و نمایندگان مجلس را زیر سئوال می‌برد؛ لذا مهمترین رسالت و وظیفه نمایندگان مجلس قانون‌گذاری در مجلس است؛ چرا که قانونی که توسط نمایندگان به تصویب می‌رسد منشأ دستور و عملکرد در کشور است.

احمدی‌نیاز تصریح کرد: نماینده‌ای که توسط مردم انتخاب می‌شود باید از معضلات و مشکلات کشور شناخت کامل داشته باشد. همچنین نماینده‌ای که از یک منطقه انتخاب می‌شود، نماینده کل ایران محسوب می‌شود. در همین راستا نمایندگان مجلس باید حاذق، توانا، آگاه و به‌دور از هرگونه تعصبی باشند؛ زیرا مجلس شورای اسلامی نماد قانون‌گذاری است.

وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به مباحث حقوقی آشنا باشند زیرا ما با بررسی برخی از قوانین مشاهده می‌کنیم که ایرادات زیادی در آنها وجود دارد و این نشان می‌دهد تبحر و تخصص لازم برای این امر در مجلس وجود نداشته است. برای اینکه ما مجلس کارآمد و پویا داشته باشیم و قوانین ارزشمند خروجی مجلس باشد، باید نمایندگانی انتخاب شوند که در بازتولید عقلانیت قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی موثر باشند و این می‌تواند یک معیار اصلی برای نماینده مجلس تلقی شود.

این وکیل دادگستری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی باید برای نمایندگانی که در حوزه حقوقی تخصص ندارند، دوره‌های آگاهی و شناخت با مباحث حقوقی و قانونی را تشکیل دهد، البته مطلوب این است که نمایندگان حقوقدان باشند؛ زیرا کسانی که آشنا و آگاه به مسائل حقوقی هستند می‌توانند در روند کار مجلس موثر باشند.

وی گفت: قانون تصویب شده از سوی مجلس باید آنقدر زیبا باشد که در تولید عقلانیت در جامعه موثر باشد.

منبع : ایسنا