محمدی وکلا یاری رسان ، مسیر حق و عدالت اند

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران گفت وکلا، یاری‌رسان مسیر حق و عدالت‌اند و بی‌جهت نیست که می‌گویند وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت‌اند؛ زیرا جایگاه وکلا بسیار بالاست

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران گفت: وکلا، یاری‌رسان مسیر حق و عدالت‌اند و بی‌جهت نیست که می‌گویند وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت‌اند؛ زیرا جایگاه وکلا بسیار بالاست.

 غلامعلی محمدی در مراسم سوگند بیش از 400 نفر از قبول شدگان اولین اختبار سال 94 که صبح روز جمعه در تالار امام علی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: مناسبترین، زیباترین و دلنشین ترین واژه‌ای که باید به آن اشاره کرد، واژه «عدالت» است. واژه‌ای که در انحصار هیچ دین و ملل و قومی نیست و همه ملل و ادیان و آزادگان جهان به آن عشق می‌ورزند و به اجرای آن پایبندند.

وی با بیان این‌که «عدالت بنای اساسی زندگی بشر و هدف انبیای عظام است» گفت: شما وکلای عزیز و کارآموزانی که به جمع وکلا می‌پیوندید، یاری‌رسان مسیر حق و عدالتید. بی‌جهت نیست که می‌گویند وکلا و قضات دو بال فرشته عدالت‌اند؛ زیرا جایگاه وکالت بسیار خطیر و والاست و در اصل 35 قانون اساسی به آن اشاره شده است. به دلیل این‌که طرفین دعوا می‌توانند وکیل انتخاب کنند، این اصل جزو حقوق شهروندی مردم و وکلا تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در قوانین عادی نیز به موضوع وکالت اشاره شده است. حدودا 37 ماده از قانون جدید آیین دادرسی کیفری به وکالت پرداخته است؛ زیرا اهمیت وکالت اقتضا می‌کند که به این شغل خطیر توجه ویژه‌ای شود.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران با برشمردن سه وظیفه مهم وکلا، گفت: اولین وظیفه، تعهدات و قراردادی است که بین وکیل و موکل برقرار می‌شود. به موجب قرار داد، وکالت به عهده وکیل است و وکیل متعهد به حصول نتیجه نیست، بلکه نتیجه براساس رایی است که قاضی صادر می‌کند.

وی افزود: دومین وظیفه اختیارات و الزاماتی است که در قوانین مربوطه برعهده وکلاست؛ مانند رعایت و حدود وکیل، پی گیری پرونده و ... . وظیفه دیگر اخلاق وکیل است؛ در باب اخلاق می‌دانید که این موضوع چقدر در جوامع بشری تاثیرگذار است. خداوند تبارک و تعالی از بین همه مخلوقات جهان، انسان را برترین مخلوق خود قرار داده و برترین انسان را نبی مکرم اسلام که تبلور پیامبری پیغمبر اسلام در بعثتش است و به طور کلی بنای هستی و خلقت بر پایه اخلاق نهادینه شده است؛ بنابراین وظیفه اخلاقی وکیل حول سه محور صداقت، صراحت و تعادل است.

وی خطاب به کارآموزانی که قسم یاد کردند، گفت: شما در عملکردتان باید صادق و درستکار باشید، اسرار موکل را حفظ کنید و نسبت به موکل خود وفادار وامین باشید؛ زیرا شما سوگند می‌خورید که از حق دفاع کنید.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران با طرح این سوال که «آیا وکلا برای گرفتن رای از قاضی باید به هر حربه‌ای متوسل شوند؟» گفت: شان وکلا در دادگستری حفظ نمی‌شود. شما به عنوان خادمان حوزه عدالت باید بپذیرید که عملکرد ناصواب اندک وکلای دادگستری سبب این شایبه شده که شان وکلا در دادگستری حفظ نمی‌شود. از ماست که بر ماست. هرچند که تعداد این وکلا اندک است اما جامعه وکلا و قضات که سردمداران اجرای قانون‌اند، مردم و جامعه از این جمع انتظار عملکرد برخلاف حق و ناصواب را ندارند. ارتکاب به هر عمل ناصوابی از ناحیه این جمع مانند نقطه سیاه بر تابلوی سفید است؛ لذا باید به نحوی عمل کنید که جایگاه وکالت در جایگاه قد و قواره اصلی‌تان قرار گیرد.

وی با اشاره به «مشکلاتی که کارآموزان در انجام کارآموزی خود در محاکم با آن مواجه هستند»، گفت: این موضوع قابل تعمیم به همه محاکم نیست؛ زیرا فلسفه کارآموزی این است که کارآموزان در محکمه حضور داشته باشند تا تجربه کسب کنند. خوشبختانه دادگستری استان تهران به نحو خاص و قوه قضاییه به نحو عامل تعامل مثبت و خوبی با کانون‌های وکلا دارند. سعی ما این است که تعامل ارزشمندی بین کانون وکلا و دادگستری استان تهران برقرار شود.

وی در پایان گفت: سعی می‌کنیم مشکلات مربوط به کارآموزان در محاکم را در نشست‌های خصوصی و مشترکی که با اعضای هیات مدیره و رییس کانون وکلای مرکز داریم، برطرف کنیم.

منبع : ایسنا